Oferujemy program nauczania oparty na założeniach pedagogiki doktor Marii Montessori z elementami edukacji leśnej, realizujemy cele oraz zadania wynikające z przepisów prawa wydanych przez Ministerstwo Edukacji Narodowej i działamy w oparciu etyki chrześcijańskiej zawartej w nauczaniu kościoła katolickiego.
Przygotowanie otoczenia i przygotowanie nauczyciela to praktyczny fundament naszego wychowania. Postawa nauczyciela musi zawsze wynikać z miłości. Dziecku należne jest pierwsze miejsce, a nauczyciel idzie za nim i wspiera je.
Maria Montessori
bo u nas Twoje dziecko będzie otoczone dobrymi ludźmi i traktowane z szacunkiem
bo jesteśmy przedszkolem montessoriańskim, w którym liczy się indywidualność Twojego dziecka
bo pobliski las daje nam możliwość wprowadzania elementów edukacji leśnej
bo nasz zespół to doświadczeni, wykształceni i ciągle podnoszący swoje kwalifikacje nauczyciele
bo język angielki jest nauczany metodą immersji każdego dnia
bo dbamy o zdrowie dzieci zapewniając im zbilansowaną dietę i odpowiednią ilość ruchu
bo nasze wnętrza i wyposażenie jest estetyczne i zadbane
bo panuje u nas domowa, bezpieczna atmosfera pełna uśmiechu i wyrozumiałości
bo nie mamy systemu kar i nagród
bo realizujemy program wychowania religijnego, według Katechezy Dobrego Pasterza opartej na zasadach stworzonych przez Marię Montessori
W przedszkolu znajdują się dwie grupy mieszane wiekowo. Każda grupa przedszkolna to 20-24 dzieci zróżnicowanych wiekowo od 2,5 do 6 lat.
Badania psychologiczne pokazują, że dzieci nie rozwijają się jednorodnie w obrębie tego samego rocznika, Dodatkowo w życiu rzadko bywa, aby otaczać się jedynie ludźmi w tym samym wieku co my. Stąd grupy mieszane wiekowo są bardziej naturalnym środowiskiem. Pozwalają każdemu dziecku rozwinąć się w swoim indywidualnym tempie, nie wywołując przy tym stresu związanego z gonitwą za innymi. W rzeczywistości dzieci młodsze podpatrujące prace starszych, będą rozwijały się znacznie lepiej i szybciej, a starsze zyskują wcielając się w rolę przewodników i rozwijając swoją empatię i chęć niesienia pomocy.
Rywalizację zastępuje współpraca
Dzieci uczą się od siebie nawzajem
Dzieci uczą się akceptacji
Dzieci szybciej się aklimatyzują
Zachęcamy do odsłuchania wywiadu z profesorem Markiem Kaczmarzykiem na temat grup mieszanych wiekowo:
***
Kładziemy duży nacisk na dwujęzyczność, wprowadzając język angielski metodą immersji. Każdego dnia dzieci mają kontakt z nauczycielem, który komunikuje się z nimi wyłącznie po angielsku, co pozwala na naturalne i intuicyjne przyswajanie języka.
Dzięki temu dzieci zanurzają się w angielskim w sposób zbliżony do nauki języka ojczystego, co sprzyja efektywnemu rozwijaniu kompetencji językowych. Takie podejście wspiera również rozwój poznawczy i społeczny dzieci, zgodnie z zasadami pedagogiki Montessori.
***
„Niech dzieci będą wolne. Zachęcaj je do biegania na zewnątrz, gdy pada deszcz. Niech zdejmą buty, gdy znajdą kałużę wody. A gdy trawa łąk będzie mokra od rosy, niech biegną po niej i depczą ją bosymi stopami. Niech odpoczywają spokojnie, gdy drzewo zaprasza ich do spania w swoim cieniu. Niech krzyczą i śmieją się, gdy słońce obudzi ich rano.”
Maria Montessori
Ruch, spacery i sport to ważna część naszej misji i nieodłączny element codziennego rytmu dnia w przedszkolu, niezależnie od pogody. W czasach, gdy większość z nas prowadzi siedzący tryb życia, potrzebujemy zdrowej alternatywy. Chcemy zaszczepić w dzieciach miłość do aktywności na zewnątrz, gdzie można obcować z przyrodą, hartować swój organizm zwiększając jego odporność i odetchnąć świeżym powietrzem! Uważamy też, że każda aktywność ruchowa jest podstawą zdobywania wszelkich umiejętności i doświadczeń. Dzięki niej dziecko staje się samodzielne w myśleniu i działaniu.
W myśl pedagogiki Montessori wierzymy, że kontakt z naturą i samodzielne doświadczanie rzeczywistości wspiera harmonijny rozwój dziecka, wzmacnia jego odporność i buduje pewność siebie.
Pamiętajmy, że w zdrowym ciele zdrowy duch!
***
"Język i religia to dwie charakterystyczne cechy każdej grupy ludzi. Religia jest czymś, co tkwi we wnętrzu każdej duszy. Można stracić rozum, ale nie można stracić tego, co ukryte jest w naszym sercu. "
Maria Montessori
W życiu każdego człowieka religia ogrywa ważną rolę. Poznawanie i rozumienie prawd wiary już od najmłodszych lat, pozwala uczyć szacunku do siebie i drugiego człowieka. Wychowanie religijne ułatwia zrozumienie minionych i aktualnych wydarzeń z historii Kościoła, przypominanych cyklicznie, zgodnie z kalendarzem liturgicznym. Dzieci mają możliwość poznania zwyczajów i tradycji związanych z powszechnie kultywowanymi świętami kościelnymi.
Dzieci mają możliwość poznawania i zgłębiania świata wartości uniwersalnych − dobra, piękna, prawdy i miłości, które są ważne niezależnie od wyznania. Uczą się dostrzegania wartości w postępowaniu swoim i innych ludzi oraz dokonywania właściwych wyborów. Są zachęcane do przedstawiania wartości i identyfikowania się z nimi, również poprzez ich przeżywanie i ekspresję plastyczną. Często pięknie przedstawiają w pracach plastycznych pojęcia abstrakcyjne, które z pozoru wydają się trudne do zrozumienia.
Zajęcia religijne dają dzieciom nie tylko możliwość wzrostu duchowego, ale również prowokują do podejmowania „dziecięcego filozofowania”. W przedszkolu często prowadzimy dyskusje, podczas których staramy się poruszać różne tematy – zarówno te proste i bliskie, jak i te trudne, na które dziecko chce znaleźć odpowiedź. Wspólne filozofowanie pozwala czynić postępy w rozwoju umiejętności związanych z krytycznym myśleniem i dociekaniem prawdy. Jest to element wychowania moralnego, które wchodzi w skład szeroko pojętej religijności.
***
W naszym przedszkolu realizujemy elementy edukacji leśnej (realizujemy je w okresie kwietnia- listopada).
Edukacja leśna to unikalny sposób na rozwijanie dzieci poprzez kontakt z naturą. Oto kilka istotnych informacji o tym, czym jest edukacja leśna:
Bezpośredni kontakt z naturą: Edukacja leśna zapewnia dzieciom możliwość bezpośredniego kontaktu z otaczającym środowiskiem naturalnym. Dzieci mają szansę badać, eksplorować i obcować z roślinami, zwierzętami i różnymi elementami ekosystemu leśnego.
Rozwój umiejętności sensorycznych: Poprzez dotyk, zapachy, dźwięki i widoki, dzieci uczą się korzystać ze wszystkich swoich zmysłów. Edukacja leśna stymuluje rozwój sensoryczny, co ma pozytywny wpływ na koncentrację, percepcję i koordynację ruchową.
Wiedza o przyrodzie: Edukacja leśna umożliwia dzieciom zdobywanie wiedzy na temat różnych ekosystemów, roślin, zwierząt i ich wzajemnych zależności. Dzieci uczą się o wartościach ekologicznych, ochronie środowiska i zrównoważonym rozwoju.
Rozwijanie umiejętności społecznych: Praca w grupie i współpraca są ważnymi elementami edukacji leśnej. Dzieci uczą się komunikacji, wspólnego rozwiązywania problemów, dzielenia się zadaniami i wspierania się nawzajem.
Zdrowie i dobrostan: Spędzanie czasu na świeżym powietrzu i w kontakcie z naturą ma pozytywny wpływ na zdrowie i dobrostan dzieci. Edukacja leśna promuje aktywność fizyczną, rozwija odporność psychiczną i emocjonalną oraz wspiera ogólny rozwój dziecka.
Dzięki edukacji leśnej dzieci mają niepowtarzalną okazję do odkrywania, uczenia się i czerpania radości z przyrody.
***
W naszym przedszkolu odbywają się również lekcje ciszy – charakterystyczne w pedagogice Montessori. Są to ćwiczenia inspirujące do skupienia uwagi, koncentracji i utrzymania koordynacji ruchów. Pozwalają na ponowne połączenie się z naszym wewnętrznym ja i z otaczającą nas naturą.
Ćwiczenia dostosowujemy do potrzeb grupy i samopoczucia dzieci w danym dniu. Wśród ćwiczeń ciszy wyróżniamy: chodzenie po linii, okręgu, elipsie, bogaty wybór ćwiczeń opartych na zmysłach oraz ćwiczenia w „szukaniu drogi do środka”. Ćwiczenia mogą również odbywać się na zewnątrz.
***
"Zrozumiałam wtedy, że w otoczeniu dziecka wszystko powinno mieć odpowiednie wymiary oraz właściwy sobie porządek. Usunięcie nieładu i niepotrzebnych przedmiotów jest drogą do uzyskania zainteresowania i koncentracji. "
Maria Montessori
W naszym przedszkolu nie ma typowych zabawek, podobnych do tych w tradycyjnym przedszkolu.
Co w takim razie oferujemy dzieciom uczęszczającym do naszego przedszkola?
Przedszkola montessoriańskie charakteryzują się specyficznym materiałem dydaktycznym, dzięki któremu dzieci pracują realizując podstawę programową i rozwijając się w zagadnieniach, które aktualnie ich ciekawią (na który mają odpowiedni okres wrażliwości). Materiał rozwojowy podzielony jest na:
• Materiał do ćwiczeń praktycznego dnia
Materiał montessoriański z działu życia praktycznego to zbiór prawdziwych przedmiotów, takich jak dzbanki, zapięcia, czy zestawy do mycia naczyń, które pozwalają na rozwój podstawowych umiejętności dzieci, takich jak mała i duża motoryka, koordynacja wzrokowo-ruchowa oraz percepcja wzrokowa. Dzięki nim dzieci uczą się samodzielności, cierpliwości, dbania o siebie i swoje otoczenie, a także zaspokajają potrzebę bycia aktywnym i rozwijają swoją koncentrację. Materiały te są estetyczne i wykonane z wysokiej jakości materiałów, co zachęca dzieci do pracy i tworzenia prawdziwej montessoriańskiej przestrzeni.
• Materiał zmysłowy (sensoryczny)
Materiał montessoriański z działu sensorycznego to zbiór pomocy edukacyjnych, które pozwalają na rozwój wszystkich pięciu zmysłów dziecka: wzroku, słuchu, węchu, dotyku i smaku. Przeznaczone są one dla dzieci w wieku przedszkolnym i służą do różnicowania wielkości, kształtów, kolorów, faktur, wagi czy temperatur, a także do nauki kolorów, kształtów figur płaskich, brył i innych. Praca z tym materiałem jest wprowadzeniem do nauki matematyki i kształtuje myślenie abstrakcyjne poprzez doświadczanie i porządkowanie elementów.
• Materiał językowy
Materiał językowy to zestaw pomocy edukacyjnych, które pomagają rozwijać językowe umiejętności dzieci. Zestawy te umożliwiają dzieciom naukę liter, analizę i syntezę wyrazów, naukę pisania i czytania oraz naukę gramatyki. Materiał ten jest zgodny z zasadą stopniowania trudności, co ułatwia nabywanie umiejętności językowych przez dzieci w łatwy i przyjemny sposób. Materiał montessoriański językowy jest skonstruowany tak, aby pomagać dzieciom wzbogacać swoje słownictwo, przyswoić umiejętności językowe i rozwijać ich potrzeby komunikacyjne.
• Materiał kosmiczny
Pomoce montessoriańskie z działu kosmicznego pozwalają dziecku poznać świat kosmiczny, od ogólnych pojęć dotyczących kosmosu i planet, aż po konkretne zjawiska i procesy zachodzące w kosmosie. Materiały te obejmują wiele zagadnień z dziedzin geografii, astronomii, fizyki i historii. Dzieci uczą się poznawać świat od ogółu do szczegółu, a ważnym elementem nauczania jest rozbudzenie w dzieciach podziwu i zachwytu nad otaczającym nas światem kosmicznym oraz mobilizowanie ich do działań na rzecz ochrony naszego środowiska. Pomoce te są przyciągające i zachęcające, co sprzyja samodzielnemu przyswajaniu wiedzy oraz przeżywaniu emocjonalnym i praktycznym działaniu.
• Materiał matematyczny
Materiał matematyczny Montessori to zestaw narzędzi, który umożliwia dziecku przyswajanie wiedzy matematycznej w sposób przyjazny dla zmysłów. Wszystkie pomoce zostały zaprojektowane zgodnie z zasadą "od konkretu do abstrakcji", co oznacza, że dziecko najpierw uczy się na podstawie sensorycznych doświadczeń, a dopiero później przekształca swoją wiedzę w umiejętności abstrakcyjne. Dzięki temu materiałowi dzieci rozwijają umiejętności matematyczne w naturalny sposób, w pełni angażując swoje zmysły.
***
Posiłki w naszym przedszkolu są dostarczane przez lokalny catering. Dbamy o to, aby zawierały one wszystkie niezbędne składniki. Unikamy zbędnego cukru.
Oferujemy również posiłki dostosowane do diet dzieci.
Każda codzienna czynność dziecka jest okazją do nauki! Dlatego w naszym przedszkolu, dzieci samodzielnie nakrywają do stołu oraz pomagają go posprzątać po spożytym posiłku. W miarę możliwości same również komponują i przygotowują swój posiłek.